Att balansera trygghet och rättvisa i skolvärlden

En analys av Skolverkets Överklagandenämndens beslut  Dnr 2017:554 om omplacering av elev. 

När en elevs beteende skapar oro och rädsla bland andra elever, står rektorn inför svåra beslut. Hur väger man en enskild elevs rättigheter mot behovet av en trygg och säker skolmiljö för alla? Överklagandenämndens beslut från den 30 oktober 2017 belyser denna balansgång. 

Trygghet och rättvisa i skolvärlden

Hur långt ska en skola gå för att skydda sina elever?
Tog kommunen X rätt beslut när de omplacerade NN till en annan skola för att skydda andra elevers trygghet och studiero? Enligt skollagen kan kommunen bortse från vårdnadshavarens önskemål om skolplacering om det behövs för att garantera trygghet och lugn i skolan för de andra eleverna (10 kap. 30 §). 

Överklagandenämnden kom fram till att det fanns flera allvarliga händelser kopplade till NN, som misshandel, inbrott och anklagelser om sexuella övergrepp, vilket gjorde det nödvändigt att flytta NN till en annan skola i samma kommun. Man valde att prioritera de andra elevernas välmående och skolmiljö över NN:s placering. 

Rektorns ansvar enligt skollagen  
Rektorn måste enligt skollagen se till att alla elever har en trygg och säker skolmiljö. Det betyder att rektorn ibland måste fatta svåra beslut som kan påverka enskilda elever negativt, för att skydda majoriteten. I det här fallet ansåg rektorn att det var nödvändigt att flytta NN till en annan skola, eftersom mindre ingripande åtgärder som att byta klass inte ansågs räcka. 

Förståelse och tydlighet 
Att balansera enskilda elevers behov med skolans säkerhet är en svår uppgift för rektorer och skolpersonal. Det kräver noggranna bedömningar av olika faktorer och en god förståelse för hur åtgärder påverkar elevernas vardag. Till slut måste rektorn följa skollagen och se till att skolan är säker och trygg för alla.

Genom att förstå dessa lagar och rektorns ansvar kan vi gemensamt hjälpa eleverna att en säker och inkluderande miljö. 

Sammanfattning och analys av
Marie-Louise Silfwerax
Jurist och medgrundare av DEAR – De Enskilda Autentiska Röster

Originaldokumentet hittar du här. 

Förklaringar

10 kap 30 § skollagen 
”En elev ska placeras vid den av kommunens skolenheter där elevens vårdnadshavare önskar att eleven ska gå. Om den önskade placeringen skulle medföra att en annan elevs berättigade krav på placering vid en skolenhet nära hemmet åsidosätts, ska dock kommunen placera eleven vid en annan skolenhet inom sin grundskola.

[S2]Kommunen får annars frångå elevens vårdnadshavares önskemål endast om

  1. den önskade placeringen skulle medföra betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter för kommunen, eller
  2. det är nödvändigt med hänsyn till övriga elevers trygghet och studiero.”

[S3]Beslut enligt andra stycket 2 gäller omedelbart, om inte annat beslutas.

Förenklat betyder detta att i första hand får vårdnadshavaren bestämma var hens barn ska gå i grundskolan. Om en eleven därefter skapar problem som är negativa för övriga elever ska skolan först försöka lösa dessa på skolan. Om det inte fungerar, ska kommunen flytta eleven till en annan skola.

Rulla till toppen