Elevernas individuella behov ska alltid prioriteras

En analys av Högsta Förvaltningsdomstolens beslut i HFD 5519-22 – laglighetsprövning enligt kommunallagen.

I förra veckan (12 september 2024) beslutade högsta förvaltningsdomstolen (HFD) att Täby kommuns kvalitetspeng strider mot skollagen. Beslutet innebär att framtida resursfördelningar i skolan måste utgå från elevers olika förutsättningar och behov. 

Kommunens beslut strider mot skollagen

Bakgrund och domens innebörd 
Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) undersökte ett överklagande från Täby kommun om deras beslut att ge extra pengar till skolor som nådde vissa kvalitetsmål. Kammarrätten och Förvaltningsrätten hade tidigare sagt att beslutet stred mot skollagen eftersom det kunde innebära att skolor med större behov inte fick tillräckligt med resurser. HFD höll med om detta och ansåg att kvalitetspengen inte tog hänsyn till alla elevers olika behov och förutsättningar. 

Konsekvenser för framtida beslut
Domen från HFD fastställer en viktig princip: resursfördelning i skolan måste alltid utgå från elevers individuella behov och förutsättningar. Detta innebär att framtida beslut om resurstilldelning som inte uppfyller denna princip riskerar att ogiltigförklaras. 

Kommunens beslut strider därmed mot 2 kap. 8 b § skollagen,” konstaterade HFD, vilket understryker vikten av att alla elever ska ges lika möjligheter att nå utbildningens mål, oavsett tidigare prestationer. 

Påverkan på liknande fall framöver
Domen kommer sannolikt att påverka liknande fall där kommuner försöker införa prestationsbaserade resursfördelningar. Till exempel kan en kommun som vill införa en bonus för skolor med goda resultat behöva säkerställa att systemet även tar hänsyn till skolor med elever som har större behov. 

En kommun som planerar att införa en belöning för skolor med hög elevnöjdhet måste också inkludera stöd för skolor där eleverna kan ha svårare förutsättningar, exempelvis sociala eller ekonomiska utmaningar. 

Klargörande av lagstiftningen och vägledning för medborgare
Domen klargör att alla kommunala beslut om resursfördelning inom skolväsendet måste vara noggrant utformade för att uppfylla lagens krav på likvärdighet och att de måste ta hänsyn till elevers behov snarare än enbart prestationer. 

Detta betyder att HFD:s beslut kommer att påverka kommuner beslut om hur skolans resurser ska fördelas så att elevers individuella behov alltid kommer i första hand.

Sammanfattning och analys av
Marie-Louise Silfwerax
Jurist och medgrundare av DEAR – De Enskilda Autentiska Röster

Originaldokumentet hittar du här.

Förklaringar

Resurs
kan omfatta olika typer av stöd för eleven, pengar, material, personal, tillgång till anpassade lokaler osv.

2 kap 8b § skollagen  ”Huvudmannen ska utse en skolchef som ska biträda huvudmannen med att tillse att de föreskrifter som gäller för utbildningen följs i huvudmannens verksamhet inom skolväsendet. Huvudmannen kan utse en skolchef för hela verksamheten eller flera skolchefer för delar av verksamheten.”
Förenklat betyder detta att kommunen, som är huvudman, ska välja en skolchef som har i uppdrag att se till att kommunens skolor följer lagen. Kommunen kan välja en skolchef för alla kommunens skolor eller flera skolchefer för olika skolor.

Rulla till toppen